Rapport fra temakveld Vestfold: Lavkarbo og matglede. Hva skal vi spise?


Kostreform for bedre helse arrangerte åpent temamøte ”Lavkarbo og matglede. Hva skal vi spise?” på Sandefjord Motorhotell den 23.11.16 kl 19.00.

Leder Camilla Maktabi ønsket velkommen til nesten 50 deltagere. Alle deltagerne fikk utlevert en brødmiks fra Funksjonell mat, Helsemagasinet og et veiledningshefte om hva vi spiser på lavkarbo og paleo.

Heidi Råstad, med sin nystartede bedrift; Råstad Kombucha var tilstede med info og smaksprøver.

Temamøtet startet med at varastyremedlem og kokk Turid Evensen demonstrerte hvor enkelt det er å lage sin egen majones. Hun brukte 1 flaske MCT-olje og 3 hele egg, 1 ½ ts salt og ½ sitron. Hun startet med å piske eggene lett med en stavmikser og tilsatte oljen i en tynn stripe, mens hun pisket videre. Hun smakssatte til slutt.

Styremedlem Gro Leyser Henriksen og sekretær Torunn Marie Moholdt brukte resten av kvelden til å formidle matglede og hva vi spiser på lavkarbo og paleo. Både Gro og Torunn har flere års erfaring med å leve på lavkarbo og begge har spist seg slankere, friske og mette. Begge har utdannet seg innen ernæring på Tunsberg Medisinske Skole. De fortalte at det er den langsiktige virkningen av å spise for store mengder karbohydrater som kan gi helseproblemer. Karbohydratene finner vi blant annet i sukker, brød, poteter, pasta, ris, frukt, brus, juice, øl og vin. Alt vi spiser av karbohydrater omdanner kroppen til glukose (sukker). Karbohydratene øker blodsukkeret. Økt blodsukker fører til økt insulin. Insulin er et lagringshormon som bidrar til at overskudd av energi lagres som fett.

Lavkarbo eller LCHF (Low Carb High Fat) er et fellesnavn på å spise mindre karbohydrater og mer fett. Maten lages fra bunn av og blir næringstett og næringsrik. Det er store variasjoner i hvor mye karbohydrater hver og en av oss tåler. De fleste bør ikke spise mer enn 70 gram i døgnet, men noen bør spise helt strikt og da ikke mer enn 20 gram. Ved hardtrening kan man tåle opp mot 150 gram i døgnet.

Paleo er mat som steinaldermennesker ville ha spist. Det vil si at maten er fri for melk, korn og kornprodukter. Den er fri for kunstige tilsetninger, sukker og andre søtningsstoffer. Det er ren og ekte mat som er naturlig søtet med bær, frukt eller honning. Det er frukt og grønnsaker i sesong, bruk av urter, ville vekster, villkjøtt og villfisk, men også kjøtt og fisk som er foret med mat de er tilpasset å spise (ikke genmanipulert soya). Resultatet blir også her mindre karbohydrater og mer fett enn de offentlige anbefalingene.

Vann, kaffe og te ble anbefalt som drikke, samt fermentert drikke som kombucha og vannkefir. Farene med alkohol ble presentert og da spesielt øl som er flytende brød.

I pausen fikk deltagerne smake på lavkarboknekkebrød, brød, kaker samt syltetøy laget av frosne bær med ½ eple med skall i foodprossesor. Helt uten søtning.

Det ble poengtert at det er enkelt å lage god mat fra bunn av, og at det er viktig å tenke at dette er en ny livsstil som vi kan leve med resten av livet. Søtning som ble anbefalt var sukrin, stevia og tagatesse. Alternativt søt frukt som for eksempel banan og dadler.

Så hva med fettet? Fett gir god energi og det har også livsviktige funksjoner i oppbygging av nye celler, som bærer av fettløselige vitaminer og som utgangspunkt for viktige signalmolekyler. Fett er viktig for å gi maten god konsistens, aroma og smak. Det ble anbefalt å spise animalsk fett, ekte smør og de feteste meieriprodukter (for de som tåler melk), kokosfett, olivenolje og naturlig fett som ikke er tuklet med. Det ble anbefalt at vi skal slutte å være redd for å spise fett, men at vi bør unngå margariner og planteoljer med mye omega-6. Vi ble oppmuntret til å ta daglige tilskudd av omega-3, samt å spise fet fisk!

Avslutningsvis var det en presentasjon av hva vi spiser til de forskjellige måltidene. Hyppigheten og mengden av måltider, samt periodisk faste fikk også fokus.
Aktuelle bloggere og bøker ble presentert i foredraget og i tildelt hefte.
Gro og Torunn ble takket med blomster av leder Camilla, og hun poengterte at det er gøy at vi har foredragsholdere i eget styre. Denne kvelden ble i sin helhet arrangert av medlemmer av styret i Vestfold.

Torunn Marie Moholdt
Sekretær

ANNONSE